تصویر شاخص

مالیات بر درآمد چیست؟

فهرست مطالب

سازمان امور مالیاتی کشور برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی میزان مشخصی مالیات در نظر گرفته است. به طور کلی بیشتر مشاغل باید درصد مشخصی از سود شغلی خود را به عنوان مالیات در اختیار دولت بگذارند. همان‌طور که از نام این مالیات مشخص است، مالیات بر درآمد طبق میزان درآمد افراد متغیر است.

تمامی حقوق‌بگیران و افرادی که دستمزد دریافت می‌کنند باید طبق میزان درآمد خود مالیات بپردازند. در نظر داشته باشید با توجه به نوع شغل و میزان درآمد آن، مبلغ و درصد مالیات مشخص می‌شود. کسبه و اصناف مختلفی که در کشور ایران مشغول هستند باید درصدی از سود و درآمد خود را برای پرداخت مالیات کنار بگذارند. این نوع از مالیات انواع مختلفی دارد. گروه بین‌المللی میثم شما را با مفهوم اصلی مالیات بر درآمد آشنا می‌کند و همچنین انواع مختلفی از این نوع مالیات را برای شما شرح می‌دهد.

مالیات بر درآمد چیست؟

دولت براساس درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی با توجه به قوانین وضع‌شده، درصدی را به عنوان مالیات مشخص می‌کند. به میزان مبلغ مشخصی که هر فرد یا نهاد به عنوان مالیات در اختیار دولت می‌گذارد، مالیات بر درآمد گفته می‌شود.

آیا می‌دانید این نوع از مالیات به چه روشی تعیین می‌شود؟ انواع کسب و کارها باید سالانه گزارشی از درآمد خود را به دولت ارائه دهند. طی این گزارشات سالانه میزان درآمد هر حوزه شغلی مشخص می‌شود. بنابراین دولت بر اساس این گزارشات اعلام می‌کند کدام صنف مشمول این نوع مالیات است و کدام کسب و کار لازم نیست مالیات بپردازد.

این نوع مالیات یک روش درآمد مهم برای دولت محسوب می‌شود. از این‌رو در دریافت مالیات از درآمد سخت‌گیری زیادی وجود دارد. به عبارت دیگر، مالیات از درآمد یک منبع کلیدی درآمد دولت است. در واقع دولت ایران با کمک دریافت این نوع مالیات می‌تواند فعالیت‌های خود را به درستی پیش برد.

با پرداخت مالیاتی مشخص از درآمد خود، به جامعه نیز کمک می‌کنید. به خاطر داشته باشید، این نوع از مالیات به صورت تصاعدی رشد می‌کند. در صورتی که درآمد شما افزایش یابد، مالیات دریافتی نیز بیشتر می‌شود.

آشنایی با انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد یک فرآیند مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور اجرا می‌شود. براساس این روش مالیاتی، کلیه مشاغل و کسب و کارها موظف به پرداخت مبلغ مشخصی از درآمد خود هستند. در پایان هر سال این مشاغل باید درآمد خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

اشخاص حقیقی و حقوقی با ارائه مدارک و اسناد لازم باید به سامانه مالیاتی کشور مراجعه کنند. فراموش نکنید روند دریافت این نوع مالیات در سراسر کشور به یک شکل است. کلیه گزارشات مالی سالانه انواع کسب و کارها به طور مستقیم در دسترس سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌گیرد. در ادامه قصد داریم 4 مورد از مهم‌ترین مالیات‌های درآمد را توضیح دهیم:

مالیات بر درآمد مشاغل

اشخاص حقیقی که دارای کارخانه، کارگاه تولیدی، یا کارکن هستند باید براساس درآمد سالانه خود مبلغ مشخصی را به عنوان مالیات بردرآمد به دولت ارائه دهند. اگر اشخاص حقیق دارای شغل آزاد باشند، باز هم باید به صورت انفرادی این مالیات را بپردازند. این نوع از مالیات جزء مالیات مستقیم محسوب می‌شود. 3 گروه شغلی موظف به پرداخت مالیات از درآمد خود هستند:

مالیات بر درآمد مشاغل

  1. مشاغلی که اطلاعات شغلی آنها در روزنامه یا دفاتر کل ثبت‌شده است برای مثال تاجرانی که کارت بازرگانی دارند یا تمامی وارد کنندگان و صادرکنندگان
  2. مشاغلی که موظف به پرداخت مالیات مستقیم هستند و فعالیت‌های شغلی آنها باید در دفاتر درآمد و هزینه وارد شود. برای مثال تمامی دلالان، ارائه‌دهندگان خدمات چاپی، یا صاحبان مکان‌های تفریحی و ورزشی
  3. گروه‌های شغلی که در گروه 1 و 2 قرار ندارند اما باید وضعیت درآمد خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. برای مثال اتحادیه‌های صنفی یا بازاریانی که اطلاعات آنها در دفاتر کل ثبت نمی‌شود.

مالیات بر درآمد اجاره

تمامی مشاغلی که مرتبط به نقل و انتقال ملک است مشمول پرداخت این نوع از مالیات خواهند بود. با توجه به مبلغی که ملک به اجاره می‌رود، افراد باید میزان مشخصی را به عنوان مالیات بپردازند. در واقع مالک به دلیل هزینه‌ها و تعهدات خود در مقابل کشور، باید مالیات بپردازد. 3 دسته مالکان موظف به پرداخت این مالیات هستند:

  • مالکانی که ملک خود را اجاره می‌دهند
  • افرادی که در خرید و فروش یا نقل و انتقال ملک کار می‌کنند
  • صاحبان مکان‌هایی که خالی از سکنه هستند

مالیات بر درآمد املاک

در کشور ایران بسیاری از افراد از خرید و فروش ملک درآمد دارند و خرید و فروش املاک یک نوع شغل محسوب می‌شود. در نتیجه افرادی که در این شغل کار می‌کنند باید از درآمد و سود خود مبلغی را به عنوان مالیات به دولت بپردازندو مبلغ یا درصدی از هزینه و ارزش کل ملک خرید و فروش‌شده باید به عنوان مالیات در نظر گرفته شود.

مالیات بر درآمد حاصل از زمینه‌های کشاورزی

همان‌طور که بعضی از مشاغل موظف به پرداخت مالیات بر درآمد هستند، مشاغل مربوط به کشاورزی، پرورش ماهی، پرورش زنبورعسل، دامپروری، و غیره از پرداخت این نوع مالیات معاف خواهند بود. فراموش نکنید تمامی گروه‌های شغلی ذکر شده در بالا باید اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری و پر کند.

سامانه مالیات بر درآمد

پیش از این نیز گفتیم، انواع مشاغل، اشخاص حقیقی و حقوقی باید در سامانه مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ثبت‌نام کنند و اظهارنامه مالیاتی خود را در این سایت قرار دهند. در پایان، زمانی که اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم سامانه مالیاتی نمودند، یک قبض یا رسید نشان‌دهنده تکمیل فرآیند در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

پرداخت و محاسبه مالیات بر درآمد

در نظر داشته باشید بعضی از مشاغل برای پرداخت مالیات از درآمد خود باید مفاصا حساب مالیاتی نیز صادر کنند. سازمان امور مالیاتی کشور به منظور جلب رضایت اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین کاهش هزینه‌ها سیستم مکانیزه‌ای را برای مالیات بر حقوق راه‌اندازی کرده است. در این سامانه تمام افراد حقوق‌بگیر و پرداخت‌کنندگان دستمزد به شکل یک فایل الکترونیکی اطلاعات خود را ذخیره می‌کنند.

میزان حقوق و مزایای دریافتی این افراد در پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور ثبت می‌شود. با ورود و ثبت‌نام در نرم‌افزار مالیاتی کشور می‌توان فایل ذکرشده را تولید و ارسال نمود. توجه داشته باشید برای تهیه فایل الکترونیکی از گزارشات مالی خود، باید طبق قالب تعیین‌شده پیش روید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین ها

تصویر شاخص

حقایقی در مورد فرار مالیاتی

به تازگی جمعی از مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور بیش از پیش به موضوع فرار مالیاتی توجه دارند. در واقع این مسئولین سعی دارند فرهنگ پرداخت مالیات را در بین مردم رواج دهند تا به اقتصاد کشور کمک کنند. به

تصویر شاخص

مالیات بر ارث در سال 1400

قوانین و نکات مربوط به مالیات بر ارث ممکن است هر چند سال یک‌بار تغییر کند. البته ماهیت اصلی این موضوع عوض نمی‌شود بلکه نرخ‌ها یا مدت زمان دریافت آن تا حدودی تغییر می‌کند. ناگفته نماند سازمان امور مالیاتی با

تصویر شاخص

شماره اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

تمامی افرادی که به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه می‌کنند، برای تشکیل و تعیین پرونده مالیاتی خود نیاز به شماره اقتصادی دارند. این شماره یا کد هم برای اشخاص حقوقی و هم برای اشخاص حقیقی لازم است. کد اقتصادی یکی