تصویر شاخص

چگونه اظهارنامه مالیاتی را ثبت کنیم؟

فهرست مطالب

تمامی مالکان شرکت‌ها و برندهای تجاری باید صورتحسابی از کارکرد و درآمد دوره‌ای خود در اختیار دولت بگذارند. برای واگذاری این صورتحساب‌ها زمان معینی تعیین می‌شود که مالکان طی این مدت زمان موظف به ارائه مدارک و اسناد لازم هستند. به این صورتحساب‌ها اظهارنامه مالیاتی گفته می‌شود. اما چطور می‌توان این اظهارنامه‌ها را نوشت؟ آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی یکی از مسائلی است که در حال حاضر بسیاری از مالکان با آن درگیر هستند.

وابسته به نوع اظهارنامه‌ای که فراهم می‌کنید، معافیت‌ها و بخشودگی‌هایی نیز شامل حال شما خواهد شد. البته گاهی شاید جرایمی نیز به شما تعلق گیرد. همه این موارد بستگی به نوع ثبت اظهارنامه مالیاتی شما دارد. بنابراین در نوشتن این اظهارنامه دقت زیادی به خرج دهید یا از افراد خبره و حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. در ادامه گروه بین‌المللی میثم قصد دارد نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی را به طور خلاصه برایتان شرح دهد. با ما همراه باشید:

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

بدون‌شک اصطلاح اظهارنامه مالیاتی به گوشتان خورده است و تا حدودی با کلمه اظهارنامه آشنایی دارید. اظهارنامه مالیاتی در واقع یک دفترچه است که شرکت‌ها یا افراد حقیقی چرخش و گردش مالی خود را در آن ثبت می‌کنند. با توجه به توضیحاتی که در این دفترچه ثبت می‌شود، مبلغی به عنوان مالیات برای آن شرکت یا فرد حقیقی تعیین می‌گردد.

در این دفترچه یا اظهارنامه مالیاتی، باید رویدادهای مالی دوره‌ای مشخص شود. در ضمن مدارک و ادله قانونی نیز از دیگر مواردی است که در این دفترچه موجود خواهد بود. طی چند سال اخیر سازمان مالیات سعی کرد با راه‌اندازی سامانه اینترنتی، به کاربران در ثبت اظهارنامه مالیاتی کمک کند. با روی کار آمدن سامانه الکترونیکی، اظهارنامه آنلاین جایگزین نسخه چاپی شد.

اگر به تازگی با این مسائل مالیاتی درگیر شده باشید، بدون‌شک ثبت اظهارنامه مالیاتی شاید کمی برایتان دشوار باشد. در نتیجه بهتر است از آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی ما کمک بگیرید تا بتوانید بدون هیچ نقصی مدارک و اسناد خود را در این دفترچه مالیاتی ثبت کنید. راستی‌آزمایی برای تایید صحت مدارک و اسناد شما اولین مرحله ثبت‌نام در این سامانه الکترونیکی مالیاتی خواهد بود.

نگاهی کلی به روند ثبت اظهارنامه مالیاتی

برای استفاده از شرایط و امکانات هر سامانه الکترونیکی باید در آن سامانه ثبت‌نام کنید. به طور کلی در ابتدا باید در نظام مالیاتی ثبت‌نام کنید، سپس نام کاربری و رمزعبور بگیرید. در ضمن کد رهگیری شما نیز باید به ثبت برسد. سپس به سایت مالیات مراجعه نمایید و اظهارنامه مالیاتی خود را تحت وب ایجاد کنید.

برای آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی باید بگوییم، بهتر است راهنمای تهیه، تکمیل، و ارسال اظهارنامه مالیاتی مربوط به شرکت و فعالیت خود را مطالعه کنید. در ادامه باید به سامانه مورد نظر مراجعه نمایید و حساب‌های بانکیتان را به پرونده مالیاتی اتصال دهید. در این مرحله باید اطلاعات اظهارنامه خود را به‌روزرسانی کنید و حساب‌های بانکیتان را در صفحه مورد نظر بارگذاری نمایید.

آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی را دنبال کنید

توجه داشته باشید، به سوالات موجود در صفحه اطلاعات اختصاصی اظهارنامه مالیاتی باید پاسخ دهید. سپس اطلاعات موردنیاز و خواسته‌شده در جداول اظهارنامه مالیاتی را برای سامانه آماده کنید. همچنین اطلاعات ترازکل نهایی برای مشخص کردن وضعیت مالی بسیار مهم خواهد بود.

پیش از این به ترازکل نهایی مالی شرکت‌ها، ترازنامه نیز گفته می‌شد. با قراردادن تمامی این اسناد و مدارک و تهیه تمامی اطلاعات می‌توانید اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کنید.

مراحل آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی

اولین مرحله در ثبت اظهارنامه، تعیین حوزه فعالیت شرکت است. برای مثال باید مشخص کنید که حوزه فعالیت شما تولیدی، خدماتی، یا هریک از زیر مجموعه‌های شرکتی است. ناگفته نماند سازمان امور مالیاتی کشور، شرح فعالیت‌ها را دسته‌بندی کرده و کاربران می‌توانند به صورت جزئی فعالیت شرکت خود را انتخاب کنند.

برای ورود به سامانه ثبت اظهارنامه نیاز به کلمه عبور، نام کاربری، و کد اقتصادی خواهید داشت. در واقع این سامانه نیز همانند تمامی سامانه‌های الکترونیکی نیاز به حساب کاربری دارد. به عبارت دیگر، مرحله اول ثبت‌نام و داشتن نام کاربری و رمز عبور خواهد بود. در نظر داشته باشید، باید نوع فعالیت خود را به طور حتم در این سامانه مشخص کنید.

در ادامه باید شماره موبایل خود را در سیستم کد اقتصادی تایید نمایید. پس سه مرحله اول ثبت اظهارنامه انجام ثبت‌نام و داشتن نام کاربری و رمز عبور، انتخاب نوع فعالیت فرد متقاضی، و تایید شماره همراه او در سیستم کد اقتصادی خواهد بود. در ادامه باید به سراغ فرم‌های مربوطه بروید و این فرم‌ها را با دقت زیادی پر کنید. اشراف داشتن به پر کردن این فرم‌ها مسئله بسیار مهمی است.

ثبت اظهارنامه مالیاتی

همان‌طور که گفتیم، با در دست داشتن نام کاربری، رمز عبور، و کدرهگیری می‌توانید شرکت خود را درسامانه اظهارنامه مالیاتی ثبت کنید. سپس باید روزنامه و دفاتر قانونی شرکت را براساس قوانین مالیات‌های مستقیم جمع‌آوری نمایید و در موعد مقرر آن را دریافت کنید. طی روند ثبت اظهارنامه از شما سوالاتی پرسیده می‌شود، باید به این سوالات اختصاصی در جهت ثبت اظهارنامه خود پاسخ کامل بدهید.

در صورت نیاز باید اطلاعات مربوط به حساب بانکی شرکت یا موسسه خود را به‌روزرسانی کنید. سپس اطلاعات تکمیلی خواسته‌شده را برای سامانه فراهم نمایید. گردش حساب بانکی، میزان بدهکاری، بستانکاری، و سایر اطلاعات جزئی مربوط به حساب‌های بانکی ممکن است طی ثبت اظهارنامه مالیاتی خواسته شود.

بهتر است اطلاعات مربوط به حساب بانکی خود را طبق دفاتر قانونی شرکت یا موسسه فراهم کنید. در نظر داشته باشید، در جداول اظهارنامه مالیاتی باید اطلاعات مالی و حسابداری نیز تهیه و جمع‌آوری شود. صورت وضعیت مالی نیز یکی دیگر از مدارکی است که برای ثبت اظهارنامه مالیاتی الزامی خواهد بود. به طور کلی سامانه اظهارنامه اطلاعات گردش حساب، سود و زیان جاری را از شما دریافت می‌کند.

آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی

آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده

بدون‌شک با مالیات بر ارزش افزوده آشنا هستید، این نوع از مالیات نیز دارای اظهارنامه‌ای مجزا است. برای مثال مالیاتی که بر طلا اعمال می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. دوره ثبت و تسلیم اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده، پایان هر فصل خواهد بود. قانون مالیات بر ارزش افزوده حداکثر تا 15 روز پس از پایان فصل مهلت خواهد داشت.

ارزش افزوده را تولیدکننده‌ها یا شرکت‌هایی پرداخت می‌کنند که بین ارزش کالا یا خدمات آنها در زمان عرضه و ارزش کالا و خدمات آنها در زمان تولید تفاوت وجود دارد. این تفاوت‌ها را باید محاسبه کنند. در پایان هر فصل نیز در اظهارنامه مالیاتی خود بنویسند و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور بگذارند.

برای ثبت اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده نیز، فرد حقیقی یا شرکت حقوقی باید فرم‌های مربوطه را از اداره مالیات یا وب‌سایت رسمی آن دریافت کند. سپس این فرم‌ها را پر کرده و به صورت حضوری به اداره مالیات تحویل دهد. البته این روش هم زمان‌بر است و هم هزینه زیادی در برخواهد داشت. بنابراین تمامی متقاضیان از طریق سامانه الکترونیکی به صورت اینترنتی و غیرحضوری اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت می‌کنند.

مدارک لازم برای ثبت اظهارنامه مالیاتی

پیش از این نیز گفتیم که برای ثبت اظهارنامه مالیاتی باید اطلاعات حساب بانکی را در اختیار سازمان و سامانه مربوطه قرار دهید. در اینجا مدارک لازم برای ثبت این اظهارنامه‌های مالیاتی را به اختصار نام می‌بریم:

  • جمع‌آوری اطلاعات حسابداری در شرکت‌های تولیدی
  • ارائه مبلغ نهایی کالا تولیدشده
  • به اشتراک گذاشتن اطلاعات حسابداری در شرکت‌های بازرگانی
  • فراهم کردن اطلاعات حسابداری شرکت‌های پیمانکاری برای مثال قراردادهای پیمانکاری تنظیم‌شده، درآمد حاصل از فرآیند انجام‌شده، و بهای نهایی پروژه تکمیل‌شده
  • پر کردن جداول اظهارنامه و دفاتر قانونی
  • آماده کردن پیش‌نویس اظهارنامه مالیاتی

در نظر داشته باشید، پس از تکمیل و ارائه تمامی مدارک ذکر شده، سامانه الکترونیکی یک نسخه چاپی از اظهارنامه را در اختیار شما می‌گذارد. وابسته به نوع شرکت و فعالیت شغلی خود مدارک درخواستی، متفاوت خواهد بود. ولی در پایان ارائه مدارک سامانه کد رهگیری برای شما ارسال می‌کند. این کد همانند کد پیگیری برای دریافت تاییدیه ارسال اظهارنامه خواهد بود.

ثبت نهایی اظهارنامه مالیاتی

طی این راهنما سعی داشتیم آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی را در اختیار شما بگذاریم تا بتوانید بدون هزینه زیاد یا صرف زمان بیشتر اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کنید. فراموش نکنید در صورتی که تمامی اسناد و مدارک خواسته‌شده را ارائه و اطلاعات تکمیلی را در اختیار سامانه بگذارید، سامانه به صورت خودکار برای شما یک کد پیگیری ارسال می‌کند.

آشنایی و آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی

در واقع با کمک این کد می‌توانید ثابت کنید که اظهارنامه مالیاتی خود را در چه تاریخی و به چه صورتی برای سامانه امور مالیاتی کشور ارسال کرده‌اید. از آنجاییکه ثبت اظهارنامه مالیاتی زمان مشخصی دارد، توصیه می‌کنیم طی زمان معین‌شده برای ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنید تا مشمول پرداخت جریمه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین ها

تصویر شاخص

حقایقی در مورد فرار مالیاتی

به تازگی جمعی از مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور بیش از پیش به موضوع فرار مالیاتی توجه دارند. در واقع این مسئولین سعی دارند فرهنگ پرداخت مالیات را در بین مردم رواج دهند تا به اقتصاد کشور کمک کنند. به

تصویر شاخص

مالیات بر ارث در سال 1400

قوانین و نکات مربوط به مالیات بر ارث ممکن است هر چند سال یک‌بار تغییر کند. البته ماهیت اصلی این موضوع عوض نمی‌شود بلکه نرخ‌ها یا مدت زمان دریافت آن تا حدودی تغییر می‌کند. ناگفته نماند سازمان امور مالیاتی با

تصویر شاخص

شماره اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

تمامی افرادی که به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه می‌کنند، برای تشکیل و تعیین پرونده مالیاتی خود نیاز به شماره اقتصادی دارند. این شماره یا کد هم برای اشخاص حقوقی و هم برای اشخاص حقیقی لازم است. کد اقتصادی یکی