تصویر شاخص

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی

فهرست مطالب

 دغدغه بسیاری از حسابداران و حسابرسان بزرگ و مطرح عرصه مالی، اظهارنامه‌های مالیاتی است. در واقع هرچه این متخصصان اطلاعات زیادی در این مورد داشته باشند، باز هم مواردی اضافه خواهد شد که فرای اطلاعات و دانش افراد متخصص این حوزه است. بنابراین تمامی متخصصان حوزه مالیاتی باید به صورت دائم قوانین و مراحل ثبت اظهارنامه مالیاتی را بررسی و دنبال کنند. پرکردن اظهارنامه مالیاتی نیز یکی از همین موارد مهم خواهد بود.

گسترده‌ترین گروه‌های مالیاتی نیز باید با فرآیند و روند این مهم آشنا باشند. خوشبختانه سازمان امور مالیاتی کشور تا حدود زیادی اجرای این روند را توضیح داده است، حتی راهنمای مشخص و واضحی نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اما به هرحال حسابداران و حسابرسان باید به این حوزه تسلط کامل داشته باشند. در ادامه گروه بین‌المللی میثم قصد دارد نحوه پرکردن اظهارنامه‌های مالیاتی را به طور خلاصه برای شما شرح دهد:

آموزش پر کردن اظهارنامه مالیاتی

اولین قدم برای ثبت اظهارنامه مالیاتی، مشخص کردن حوزه شغلی مورد نظر خواهد بود. به طور کلی هر حوزه شغلی و صنفی اظهارنامه مالیاتی مربوط به خود را خواهد داشت. برای مثال پرکردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی یا اظهارنامه مالیاتی املاک و حتی اشخاص حقیقی متفاوت خواهد بود.

گذشته از حوزه شغلی و فعالیتی کسب و کار شما باید دستورالعمل پرکردن این اظهارنامه‌ها را به درستی دنبال کنید. در واقع در صورتی که اطلاعات خواسته‌شده را به طور کامل و بدون نقص تکمیل نمایید، روند کاری شما بدون هیچ خللی پیش می‌رود. اما اگر اطلاعات خود را به درستی وارد نکنید، به طور حتم با چالش روبه‌رو خواهید شد.

طرز و روش پرکردن اظهارنامه مالیاتی

سازمان امور مالیاتی کشور قصد دارد بدون مراجعه حضوری کاربران به پرونده‌های مالیاتی آنها رسیدگی کند. در واقع مودیان بدون مراجعه به واحدهای مالیاتی می‌توانند اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی پر و ارسال کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای پرکردن اظهارنامه مالیاتی قبل از اتمام مهلت موردنظر اقدام کنید تا دچار اضطراب و دردسر نشوید.

پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی برای اظهارنامه‌های مالیاتی خود باید در اولین مرحله کد اقتصادی را بارگزاری کنند. در نظر داشته باشید افراد حقیقی با داشتن نام کاربری، کلمه عبور، و البته کد رهگیری خود می‌توانند برای پرکردن اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند. ناگفته نماند در صورتی که اطلاعات تکمیلی آنها دارای نقص باشد، می‌توانند برای اصلاحیه این اطلاعات نیز اقدام کنند.

مالیاتی که طی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی مشخص می‌شود به درآمد آنها بستگی دارد. بنابراین پرکردن اظهارنامه یکی از موارد بسیار مهم خواهد بود که باید محتاطانه عمل کنید. البته در صورتی که مالیاتی برای شما مشخص شود که عادلانه نباشد، با اینکه این مالیات براساس اظهارنامه مالیاتی شما مشخص شده است، باز هم می‌توانید اعتراض خود را ثبت کنید.

به خاطر داشته باشید پرکردن اظهارنامه‌های مالیاتی تمامی افراد حقیقی یکسان و یک شکل نخواهد بود. در واقع وابسته به نوع کسب و کار و حوزه فعالیت روند پرکردن اظهارنامه‌ها نیز متغیر است. بدون‌شک با مراحل و فرآیند ثبت و تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی تا حدودی آشنا هستید. در اینجا قصد داریم به صورت جزئی روند پرکردن هر اظهارنامه مالیاتی را برایتان شرح دهیم:

آموزش پرکردن اظهارنامه مالیاتی افراد حقیقی گروه اول

پر کردن اظهارنامه مالیاتی گروه اول افراد حقیقی با این سوال آغاز می‌شود: آیا در کسب و کار خود به صورت مشارکتی فعالیت دارید؟ پاسخ به این سوال روند پرکردن اظهارنامه را تغییر می‌دهد. در واقع در صورتی که پاسخ شما مثبت باشد، شما باید اظهارنامه مالیاتی انفرادی را پر کنید و در صورتی که در کسب و کار شریکی داشته باشید، باید اظهارنامه مالیاتی مشارکتی را پر کنید.

نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی انفرادی

اولین صفحه‌ای که در آن وارد می‌شوید صفحه اصلی نرم‌افزار مالیاتی کشور خواهد بود. در نظر داشته باشید، برای ایجاد یک اظهارنامه انفرادی باید اظهارنامه جدید را انتخاب کنید. در  ادامه باید اطلاعات خود را به طور کامل مشخص کنید، از آنجاییکه اظهارنامه شما انفرادی است، تنها باید نام، نام خانوادگی، نوع فعالیت خود را انتخاب کنید.

فراموش نکنید در پایین صفحه به سوال آیا شریک دارید، پاسخ خیر دهید. شما جزء گروه اول قرار می‌گیرید. در این هنگام صفحات اصلی پرکردن اظهارنامه برای شما نمایش داده می‌شود. در نظر داشته باشید، با توجه به توضیحاتی که صفحه قبل تکمیل کردید، تاریخچه و اطلاعات مربوط به پرونده شما نمایش داده می‌شود که شما می‌توانید آنها را تایید کنید.

نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی گروه اول مشارکتی

مراحل اولیه پرکردن این نوع اظهارنامه نیز به طور دقیق شبیه اظهارنامه انفرادی خواهد بود. اما تنها تفاوت بزرگ این دو اظهارنامه به پاسخ این پرسش که آیا شریک دارید مربوط خواهد بود. در این نوع از اظهارنامه شما موظف هستید اطلاعات و اسنادی ارائه دهید که اثباتی بر شراکت شما باشند. با بارگزای این اسناد و مدارک وارد مرحله بعدی خواهید شد.

نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی

اولین مرحله انتخاب تعداد شرکا است. در ضمن به طور حتم بخش مربوط به درآمدهای حاصل از شراکت این اظهارنامه مالیاتی مشارکتی با انفرادی متفاوت خواهد بود. در صورتی که پیش‌تر اطلاعات هر یک از شرکا را وارد کرده باشید، در این بخش درآمد حاصل از مشارکت می‌توانید همان اطلاعات سابق را بارگزاری نمایید.

آموزش نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی گروه دوم

این نوع از اظهارنامه‌ها نیز تا حدود زیادی شبیه به اظهارنامه گروه اول پر می‌شوند. توصیه می‌کنیم به اقامتگاه قانونی محل کسب و کار خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و همچنین اطلاعات حساب‌های بانکی خود را با دقت زیادی وارد کنید. در ضمن بعضی از فیلدهای زرد رنگ موجود در این نرم‌افزار قابل تغییر و ویرایش نخواهند بود.

اطلاعات مربوط به وضعیت فعالیت کسب و کار مورد نظر در پر کردن اظهارنامه مالیاتی مهم خواهد بود. همچنین میزان فروش و هزینه‌های کلی یا جانبی کسب و کار نیز مورد توجه قرار می‌گیرند. اطلاعات صنفی مربوط به حوزه شغلی نیز تا حدود زیادی در پرکردن این اظهارنامه‌ها اهمیت دارند.

به طور کلی پرکردن اظهارنامه مالیاتی قدم به قدم پیش می‌رود. شاید بسیاری از افراد مدعی باشند که در پر کردن این اظهارنامه‌ها تبحر دارند اما در عمل باید از تسلط آنها مطمئن شد. زیرا این اظهارنامه‌ها نقش بسیار مهمی در هزینه مالیاتی کسب و کار شما خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین ها

تصویر شاخص

حقایقی در مورد فرار مالیاتی

به تازگی جمعی از مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور بیش از پیش به موضوع فرار مالیاتی توجه دارند. در واقع این مسئولین سعی دارند فرهنگ پرداخت مالیات را در بین مردم رواج دهند تا به اقتصاد کشور کمک کنند. به

تصویر شاخص

مالیات بر ارث در سال 1400

قوانین و نکات مربوط به مالیات بر ارث ممکن است هر چند سال یک‌بار تغییر کند. البته ماهیت اصلی این موضوع عوض نمی‌شود بلکه نرخ‌ها یا مدت زمان دریافت آن تا حدودی تغییر می‌کند. ناگفته نماند سازمان امور مالیاتی با

تصویر شاخص

شماره اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

تمامی افرادی که به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه می‌کنند، برای تشکیل و تعیین پرونده مالیاتی خود نیاز به شماره اقتصادی دارند. این شماره یا کد هم برای اشخاص حقوقی و هم برای اشخاص حقیقی لازم است. کد اقتصادی یکی