تصویر شاخص

دریافت کد رهگیری مالیاتی از چه روشی امکان‌پذیر است؟

فهرست مطالب

آیا شما نیز به فکر راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستید؟ در دنیای امروزی، از آنجاییکه تکنولوژی تا حد زیادی پیشرفت کرده است، بیشتر اصناف به فروش اینترنتی رو آورده‌اند. البته فروش و معامله اینترنتی و آنلاین کار ساده‌ای نیست. یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش‌رو برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی، داشتن یک روش پرداخت امن است. در واقع راه‌اندازی درگاه‌های پرداخت به سادگی میسر نخواهد بود. اولین قدم برای داشتن درگاه پرداخت اینترنتی دریافت کد رهگیری مالیاتی است.

در نظر داشته باشید، کد رهگیری مالیاتی برای افرادی که قصد دارند دستگاه کارت‌خوان بخرند نیز امری اساسی محسوب می‌شود. به طور کلی یکی از الزامات اولیه برای استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان،راه‌اندازی درگاه‌های پرداخت، و ثبت اظهارنامه مالیاتی گرفتن کد رهگیری مالیاتی است. گروه بین‎المللی میثم سعی دارد به طور خلاصه شرح دهد که چطور می‌توان این کد مالیاتی را دریافت کرد.

اهمیت دریافت کد رهگیری مالیاتی

همان‌طور که گفتیم اگر قصد دارید کسب و کار اینترنتی راه‌ بیاندازید، باید به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه و برای دریافت کد رهگیری مالیاتی اقدام کنید. سازمان امور مالیاتی برای اینکه بتواند یک شبکه مالیاتی دقیق داشته باشد، این سامانه را راه‌اندازی کرد تا تمامی فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی تحت کنترل باشد.

به عبارت دیگر، تمامی سرمایه‌داران و اشخاص حقوقی باید به ازای استفاده از خدمات کشوری و دولتی، مالیات بپردازند. برای پرداخت مالیات نیز باید در سامانه‌های مالیاتی ثبت‌نام کنند و البته کد رهگیری بگیرند. در ادامه باید گفت فعالان اقتصادی که می‌خواهند از کارت‌خوان یا درگاه‌های پرداخت استفاده کنند، باید با نحوه دریافت کد رهگیری نیز آشنا باشند.

در ادامه قصد داریم گرفتن کد رهگیری را به صورت مرحله به مرحله برای شما شرح دهیم. پیش از روی کار آمدن سامانه مالیاتی، اطلاعات شبکه‌های بانکی و سازمان امور مالیاتی به یکدیگر متصل نبودند، بنابراین فرار مالیاتی یا کارهای غیرقانونی به راحتی امکان‌پذیر بود. اما با روی کار آمدن سامانه امور مالیاتی و الزامی بودن کد رهگیری تمامی فعالان اقتصادی موظف به پرداخت مبلغ مشخصی از مالیات خواهند بود.

برای دریافت کد رهگیری باید به کدام سامانه مراجعه کرد؟

با بخشنامه‌ای که اداره امور مالیاتی کشور صادر کرده است، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی باید کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند. آیا می‌دانید برای دریافت کد رهگیری مالیاتی باید به چه سامانه‌ای مراجعه کنید؟ خوشبختانه برای تشکیل پرونده مالیاتی، مشاهده خلاصه فعالیت‌های مالیاتی، و گرفتن کد رهگیری نیاز به حضور فیزیکی ندارید.

تمامی این کارها به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند. به خاطر داشته باشید، برای اخذ کد رهگیری باید به سامانه الکترونیکی مالیاتی کشور tax.gov.ir مراجعه کنید. با تکمیل پیش ثبت‌نام خود می‌توانید برای اخذ کد رهگیری اقدام کنید.

آموزش دریافت کد رهگیری مالیاتی

خبر خوب اینکه برای گرفتن این کد رهگیری مالیاتی نیازی به پرداخت هزینه نیست. در ضمن مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی به هیچ‌وجه دشوار نخواهد بود. این کد را می‌توانید به صورت آنلاین دریافت کنید. مراحل گرفتن کد رهگیری مالیاتی را در زیر ذکر می‌کنیم:

آموزش دریافت کد رهگیری مالیاتی

  • برای قدم اول باید به سامانه الکترونیکی مالیاتی وارد شوید. شاید برایتان سوال شود این سامانه را از کجا باید پیدا کرد. پیشنهاد می‌کنیم در مرورگر سیستم کامپیوتری خود سامانه الکترونیکی مالیاتی را جستجو کنید و وارد سایت مورد نظر شوید. یا آدرس اینترنتی tax.gov.ir را وارد نمایید.
  • در مرحله دوم باید در این سامانه پیش‌ ثبت‌نام خود را ثبت کنید. در این مرحله باید اطلاعات هویتی خود را به طور کامل وارد سایت نمایید. سپس نام کاربری و رمز عبور شما مشخص می‌شود.
  • مرحله سوم مربوط به ثبت‌نام تکمیلی در این سامانه مالیاتی کشور است. از آنجاییکه رمز عبور و نام کاربری خود را در مرحله قبل دریافت کرده‌اید، در این مرحله می‌توانید فرم‌های مربوطه و اطلاعات درخواستی این سامانه را تکمیل کنید.
  • با وارد کردن کد امنیتی و مشخص کردن شخص حقیقی یا حقوقی مراحل اولیه این سامانه انجام می‌شود.
  • در این مرحله برای گرفتن کد مالیاتی باید پیش ثبت‌نام جدید را انتخاب کنید. فراموش نکنید، پیش ثبت‌نام مقدمه، اخذ کد رهگیری مالیاتی است. با داشتن این کد رهگیری مالیاتی می‌توانید مبالغ مختلفی از انواع مالیات خود را بپردازید.
  • با فعال‌سازی حساب شما و تایید اطلاعات تکمیلی، کارشناسان مربوطه اطلاعات شما را استعلام می‌کنند. بعد از تایید نهایی، کد رهگیری مالیاتی از طریق پیام کوتاه تلفنی برای شما ارسال می‌شود.

تکمیل اطلاعات ناقص برای دریافت کد رهگیری مالیاتی

پیش از این به تکمیل اطلاعات خواسته‌شده توسط این سامانه اشاره کردیم. بنابراین هنگامی که مراحل اولیه پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام را در این سامانه تکمیل می‌کنید، از صحت اطلاعات ورودی مطمئن باشید. برای مثال اگر برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کرده‌اید اما مشمول بودن این نوع مالیات را انتخاب نکرده‌اید، بهتر است قبل از دریافت کد رهگیری این نقص را رفع کنید.

مورد دیگر مربوط به موارد اجباری این سامانه است. شاید این موارد را با دقت کافی پر و انتخاب نکنید. بنابراین در مراحل بعدی دچار دردسر می‌شوید. همچنین باید به اطلاعات مربوط به نوع مالکیت نیز توجه داشته باشید. لازم به ذکر است تکمیل کردن بعضی از بخش‌ها الزامی نیست. تنها ثبت اطلاعات تکمیلی و اصلی ضروری خواهد بود.

بعد از اینکه آدرس کنونی شخص حقیقی یا حقوقی مشخص شد، می‌توانید دکمه ثبت را بزنید. با ثبت نهایی اطلاعات درخواستی، کد رهگیری 10 رقمی برای شما ارسال می‌شود. به طور کلی تمامی فعالان اقتصادی باید نواقص موجود در مراحل ثبت‌نام خود را رفع کنند تا در آینده به دردسر نیفتند یا مانعی سر راه آنها قرار نگیرد.

چگونگی دریافت کد رهگیری مالیاتی

دریافت کد رهگیری مالیاتی در ثبت اظهارنامه مالیاتی

فراموش نکنید، کد رهگیری در ثبت و ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی نیز کاربرد دارد. در نتیجه یکی از مراحل اصلی ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی، دریافت کد رهگیری مالیاتی است. بعد از اینکه با نام کاربری و کلمه عبور خود وارد سامانه الکترونیکی امور مالیاتی کشور شدید، برای ثبت اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنید.

در این مرحله باید جداول مالی و ترازنامه‌ها را تکمیل نمایید و سپس در راستای بررسی نسخه پیش‌نویس این اظهارنامه آن را چاپ کنید. با تایید نهایی اطلاعات شما و اظهارنامه اعلامی، کد رهگیری نیز از طریق سامانه پیامکی این سامانه برای شما ارسال می‌شود. در ادامه نیز قبض مالیاتی شما صادر می‌گردد. به عنوان سخن آخر می‌توان گفت، کد رهگیری مالیاتی کاربردهای زیادی دارد که در این راهنما به 2 مورد آن اشاره کردیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین ها

تصویر شاخص

حقایقی در مورد فرار مالیاتی

به تازگی جمعی از مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور بیش از پیش به موضوع فرار مالیاتی توجه دارند. در واقع این مسئولین سعی دارند فرهنگ پرداخت مالیات را در بین مردم رواج دهند تا به اقتصاد کشور کمک کنند. به

تصویر شاخص

مالیات بر ارث در سال 1400

قوانین و نکات مربوط به مالیات بر ارث ممکن است هر چند سال یک‌بار تغییر کند. البته ماهیت اصلی این موضوع عوض نمی‌شود بلکه نرخ‌ها یا مدت زمان دریافت آن تا حدودی تغییر می‌کند. ناگفته نماند سازمان امور مالیاتی با

تصویر شاخص

شماره اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

تمامی افرادی که به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه می‌کنند، برای تشکیل و تعیین پرونده مالیاتی خود نیاز به شماره اقتصادی دارند. این شماره یا کد هم برای اشخاص حقوقی و هم برای اشخاص حقیقی لازم است. کد اقتصادی یکی