تصویر شاخص

مشاوران مالیاتی چه خصوصیاتی دارند؟

فهرست مطالب

برای هر کسب و کاری سوددهی بیشتر و کاهش هزینه‌ها مهم‌ترین امر است. اما این روند به راحتی قابل‌انجام نیست و به دانش و تبحر فنی نیاز دارد. مشاوران مالیاتی گروهی هستند که به کسب و کارهای مختلف کمک می‌کنند تا به این مهم دست یابند. همان‌طور که گفتیم این هدف بدون کمک و دانش الزامی در حوزه مالی و مالیاتی میسر نخواهد بود.

اما این مشاوران چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ در واقع از کجا می‌توان تبحر یک مشاور مالیاتی را تشخیص داد؟ با ما همراه باشید، طی این راهنما گروه بین‌المللی میثم قصد دارد خصوصیات یک مشاور مالیاتی حرفه‌ای را با شما در میان بگذارد. البته قبل از اینکه خصوصیات مهم این مشاوران را بشناسید باید با وظایف آنها نیز آشنا شوید.

مشاوران مالیاتی چه کسانی هستند؟

اداره امور مالی یک شرکت بر عهده مشاور مالیاتی آن خواهد بود. به طور کلی به افرادی که هزینه‌های مصرفی و خروجی شرکت را محاسبه می‌کنند و سعی دارند هزینه‌های احتمالی شرکت را به سود برسانند، مشاور مالیاتی گفته می‌شود. ناگفته نماند این افراد تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا میزان سوددهی شرکت به بالاترین حد ممکن برسد.

همچنین مشاوران در مقابل افزایش سوددهی، سعی دارند هزینه‌های مصرفی شرکت نیز به حداقل برسد. طبق قوانین و گزارشات حقوقی به دست آمده، در صورتی که یک مشاور مالیاتی کار خود را به درستی انجام دهد، سود شرکت در مدت زمان نه چندان طولانی به حداکثر می‌رسد.

بسیاری از سرمایه‌داران و سهام‌داران بزرگ با کمک همین مشاوران توانستند جایگاه خود را در مدت زمانی طولانی حفظ کنند و در درازمدت به سوددهی خوبی برسند. بدون‌شک متوجه اهمیت حضور این‌گونه مشاوران هستید، بنابراین در انتخاب مشاور مالیاتی خود باید بسیار محتاط عمل کنید و زمان و دقت زیادی صرف نمایید.

چهار وظیفه مشاوران مالیاتی

در نظر داشته باشید انتخاب و استخدام یک مشاور مالیاتی به هیچ‌وجه ساده نیست. پس در روند این استخدام دقت زیادی به خرج دهید، زیرا مشاوران مالیاتی با حسابداران بسیار متفاوت هستند. در واقع وظایف این 2 گروه شغلی مجزا است.

فراموش نکنید اگر شرکت و موسسه شما بزرگ باشد به طور حتم وظایف مشاور مالیاتی شما بیشتر از وظایف یک مشاور مالیاتی است که در شرکتی کوچک کار می‌کند. همان‌طور که از نام این سمت شغلی مشخص است، وظیفه اصلی مشاور مالیاتی، ارائه بهترین مشاوره‌ها خواهد بود. اما در ادامه قصد داریم 4 وظیفه اصلی این گروه شغلی را به طور مختصر با شما در میان بگذاریم:

  • از آنجاییکه در بیشتر مواقع مشاوران مالیاتی بسیار مجرب و موفق هستند، حتی می‌توانند به مدیران ارشد موسسه یا شرکت نیز مشاوره خوبی ارائه دهند.
  • حل امور مالی شرکت یکی دیگر از وظایف این گروه شغلی محسوب می‌شود.
  • فراهم کردن گزارش‌ها و صورت‌های مالی شرکت بر عهده مشاور مالیاتی است. در ضمن مشاور مالیاتی باید این گزارش‌ها را در اختیار سازمان‌های مربوطه، مراکز قانونی، و مدیران ارشد بگذارد.
  • چهارم و اصلی‌ترین وظیفه این سمت شغلی، نظارت بر قانونی بودن امورات مالی شرکت خواهد بود. برای مثال در صورتی که از شرکتی تخطی مالی سر بزند، اولین فرد مظنون به این اتهام، مشاور مالیاتی آن شرکت خواهد بود. زیرا هیچ اسناد و مدارک مالی بدون نظارت مشاور مالی ثبت و صادر نمی‌شود.

مشاوران مالیاتی چه مسانی هستند

سه خصوصیت و ویژگی مهم مشاوران مالیاتی

پیش از این نیز گفتیم، وظایف و عملکرد مشاوران مالیاتی در سازمان‌های مختلف، متفاوت خواهد بود. برای مثال مشاور مالیاتی یک شرکت کوچک وظایف کمتری نسبت به یک مشاور مالیاتی دارد که در شرکتی بزرگ مشغول است. خصوصیت و ویژگی‌های آنها نیز تاحدودی همین‌طور خواهد بود.

به عبارت دیگر ویژگی‌های شغلی مشاور مالیاتی بستگی به نوع سازمانی دارد که در آن مشغول است. اما توانایی و ویژگی مخصوصی که بین تمامی مشاوران یکسان وجود دارد، کسب اطلاعات حقوقی شرکت یا موسسه خواهد بود. از این‌رو مشاور مالیاتی باید از پس مطالبات شرکت برآید و بتواند یک گزارش مالی صحیح و بدون‌نقص برای شرکت فراهم کند.

توانایی دیگری که مشاور مالیاتی باید آن را داشته باشد مربوط به آداب معاشرت و ارتباطات عمومی او است. بدین‌معنا که مشاور مالیاتی باید از روابط عمومی بالایی برخوردار باشد که بتواند با مشتریان شرکت یا موسسه مذاکره دلچسبی را شروع کنید. 3 مورد از مهم‌ترین خصوصیات این مشاوران را نام می‌بریم:

  1. مشاور مالیاتی به طور معمول مفسر خوبی است و می‌تواند روند و فعالیت شرکت یا موسسه را برای دیگران توضیح دهد.
  2. این مشاوران باهوش هستند و در سخت‌ترین شرایط مالی سعی می‌کنند ضرر و زیان شرکت را به حداقل برسانند.
  3. مهم‌ترین خصوصیت آنها مربوط به دانش حقوقی این مشاوران خواهد بود. بدین‌ترتیب امورات حقوقی شرکت یا موسسه نیز توسط همین افراد به خوبی اداره می‌شود.

توانایی‌ها‌ و مهارت‌های مشاوران مالیاتی

 مشاوران مالیاتی را به هیچ‌وجه با حسابداران مقایسه نکنید. البته حسابداران نیز شغل مهمی بر عهده دارند. اما مشاور مالیاتی گاهی به قدری مجرب و موفق است که روش‌های نوینی به مدیرعامل شرکت یا موسسه خود ارائه می‌دهد. پیشنهاداتی که شاید هیچ حسابدار یا مشاور حقوقی به ذهنش نرسد.

علاوه بر این موارد، توانایی‌های مشاور مالیاتی بیش از یک مشاوره ساده یا اداره امور مالی شرکت است، این افراد می‌توانند مسیر حرفه‌ای و سوددهی شرکت یا موسسه موردنظر را برآورد کنند و بهترین خط مشی را در اختیار سهام‌داران بگذارند.

وظیفه مشاوران مالیاتی

آیا می‌دانید تفاوت حسابداران و مشاوران مالیاتی در چیست؟

تا چه حدی با روند شغلی یک حسابدار آشنا هستید؟ حسابدارن به طور معمول وظیفه کنترل و بررسی صورت‌های مالی را بر عهده دارند. فرآیند شغلی حسابداران تا حدودی یکنواخت و مشخص است. در حالی که مشاوران مالیاتی به طور دائم با چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوند که باید این مسائل را حل کنند.

حسابداران هزینه‌های شرکت را تخمین می‌زنند، از صورت‌های مالی شرکت مراقبت می‌کنند، و حقوق کارمندان را می‌پردازند. زمانی که تمامی این کارها توسط حسابدار انجام شد، مشاور مالیاتی باید سلامت و قانونی بودن این حساب‌ها را بررسی کند. حسابدار هزینه‌های مصرفی شرکت را گرد هم می‌آورد و مشاور مالیاتی باید صحت این هزینه‌ها را تایید کند.

در آخر اینکه مسئولیت مشاور مالیاتی فرای وظایف یک حسابدار است. تمامی تصمیمات بزرگ مالی مربوط به شرکت یا موسسه توسط این سمت شغلی پیاده می‌شود. در ضمن مشاور مالیاتی به طور مستقیم با مدیریت موسسه یا شرکت در ارتباط خواهد بود. از این‌رو وظیفه مشاور مالیاتی از نظر حقوقی نیز حائز اهمیت است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین ها

تصویر شاخص

حقایقی در مورد فرار مالیاتی

به تازگی جمعی از مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور بیش از پیش به موضوع فرار مالیاتی توجه دارند. در واقع این مسئولین سعی دارند فرهنگ پرداخت مالیات را در بین مردم رواج دهند تا به اقتصاد کشور کمک کنند. به

تصویر شاخص

مالیات بر ارث در سال 1400

قوانین و نکات مربوط به مالیات بر ارث ممکن است هر چند سال یک‌بار تغییر کند. البته ماهیت اصلی این موضوع عوض نمی‌شود بلکه نرخ‌ها یا مدت زمان دریافت آن تا حدودی تغییر می‌کند. ناگفته نماند سازمان امور مالیاتی با

تصویر شاخص

شماره اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

تمامی افرادی که به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه می‌کنند، برای تشکیل و تعیین پرونده مالیاتی خود نیاز به شماره اقتصادی دارند. این شماره یا کد هم برای اشخاص حقوقی و هم برای اشخاص حقیقی لازم است. کد اقتصادی یکی